måndag 23 september 2013

Vad är det här med Mojanerna egentligen?

Som skapare och författare till "Mojaner - naturens magiska städare" så vill jag gärna berätta lite om vad tanken och meningen med denna karaktär är. 

Mojanen är en universal energi som när den når jorden får fysisk form som förändras efter behov. 
Den är oberoende av tid och rum och den behöver vara i rörelse. Den bär en inre eld och den fungerar ungefär som en lever.  Allt den stoppar i sig filtreras inuti för att sedan komma ut förädlat för att ge nytt liv åt allt som drivs av sol, luft och vatten.

Berättelsen är baserad på en dröm jag hade en natt och som jag sedan skrev ner mest på skoj.  Tillsammans med Carina Melanders bilder blev det sedan en bok, vidare en kaffekopp och en docka älskad av barn designad av Stina Johansson. Jag har även haft den stora turen att få med Karin Johansson som gjort musik anpassad efter mojanernas äventyr. 

Min vision med detta är att inspirera barn att ta vara på sina drömmar och manifestera det, att göra det till en vana att använda sig av den egna idén och den egna drömmen. Mojanerna ägnar sig åt att göra rent i naturen och även det är något jag gärna vill dela med mig av till barn på ett lekfullt och kreativt sätt. 

Vi kommer gärna och besöker dig/ er med vårt Mojanprojekt och hoppas på att möta på fler som kan bidra med sin egen idé !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar